فناوری های نوین

دبکو ۰۹۱۲۷۶۰۶۷۱۶،اعطای نمایندگی و عاملیت فروش بدون نیاز به سرمایه





ضرورت عایق حرارتی و مزایای آن

مقایسه عایقهای حرارتی سنتی و عایق های حرارتی نوین

مقدمه :
عایق کاری حرارتی شاید هزینه ساخت وساز را کمی بالا ببرد ولی در درازمدت و حتی کوتاه مدت ،با کاهش هزینه انرژی ، قطعا هزینه اولیه را جبران خواهد کرد.و آسایش را بدنبال دارد عایق کاری حرارتی مناسب جهت سقف، کف و دیوارهای جانبی، همچنین عایقکاری لوله ها و سطوح داغ و سرد باعث کاهش اتلاف انرژی می گردد. با عایقکاری در ساختمان می توان درانرژی گرمایی وسرمایی ۴۵ تا ۵۵ درصد صرفه جویی نمود.

راه مناسب گرمایشی، تهویه،سیستمهای خنک کننده و سایر مصارف صنعتی نیازمند شناخت عایق و گرمایی و رفتار گرمایی ساختمان می باشند.که در صورت انتخاب و نصب مناسب، جریان انرژی گرمایی به داخل یا خارج از ساختمان را کند می کنند.لذا شناخت و آشنایی با انواع جدید عایق های حرارتی مخصوصا عایقهای با تکنولوژی نوین مثل عایق حرارتی پادنار راهکارهایی نوین در جهت صرفه جویی در مصرف سوخت را ارایه می دهد

هدف عمده از عایقکاری حرارتی کاهش انتقال حرارت از یک محیط داغ به محیط دیگر می باشد. پس یک ویژگی مهم عایق حرارتی، پایین بودن رسانایی حرارتی آن است.
ضمنا ملاحظات دیگری نیز برای مشخص شدن عایق حرارتی لازم و مناسب برای هر کاربرد خاص در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال شرایط خارجی که امکان دارد عایق دستخوش آنها شود و آسیب ببیند یا ضعیف شود خیلی اهمیت دارد ( مثل رطوبت ، آتش وحریق ، ارتعاش ، آفتاب و…)

مزایای عایق شدن حرارتی ساختمان :

۱- ساختار ساختمان را حفاظت می نماید
۲- پل حرارتی را کاملا حذف یا کاهش می دهد و اتلاف حرارتی به حداقل می رسد.
۳- نقطه شبنم به خارج از ساختمان انتقال مییابد
۴- هوابندی ساختمان بهبود می یابد

معایب عایق حرارتی سنتی اعم از پشم سنگ و پشم شیشه و فوم ها که در عایق های نسل جدید همه عیوب رفع شده است :

۱- لایه های عایق کاری شده از خارج با عایق، به اندازه ساختمان محکم نیستند و در صورت عدم توجه به هر گونه خرابی، ممکن با مشکل رطوبت زدگی یا هوازدگی مواجه شوید.
۲- عایق حرارتی نیاز به طراحی دقیق دارد و در زمان نصب باید به خوبی از آن مراقبت شود.
۳- استفاده از این روش در ساختمان های نو ساز در مقایسه با روش های قدیمی هزینه بیشتری دارد.
۴- در عایق حرارتی طرح های کوچک، به همان اندازه نیاز به پشتیبانی فنی است که در پروژهای بزرگتر نیاز است، بنابراین استفاده از این روش در عایق کاری های حرارتی کوچک مقرون به صرفه نیست.
۵- عایق حرارتی از خارج ساختمان در مکان هایی که زیرکار استحکام لازم را ندارد و قابل تعمیر نمی باشد، مناسب نیست.
۶- این روش عایق حرارتی در ساختمان های تاریخی مهم مناسب نمی باشد.

معرفی انواع عایق های حرارتی سنتی :

1-عایق سیلیکات :

PreviousNext

این نوع عایق ترکیبی است از مواد معدنی و الیاف سرامیکی همراه با ذرات سیلیکات و اکسید فلزات کلسیم, منیزیم و یا آلومینیوم که در دمای بالا با هم ترکیب می شوند. این نوع عایق به شکل پتوئی و یا به شکل آجری یکپارچه ساخته می شود. عایق های سیلیکاتی در مقابل شوک های حرارتی مقاوم بوده و دماهای بسیار بالا را تحمل می کنند و غیر قابل اشتعال هستند. در صورت مجاورت با رطوبت، آن را جذب می کنند، لذا باید در برابر آن محافظت شوند.

۲. الیاف آزبستی :

PreviousNext

این الیاف از جدا کردن سیلیکات های معدنی طبیعی که دارای ساختار بلوری به شکل رشته های باریک هستند به دست می آید. ضریب هدایت حرارتی آن نسبت به عایق های دیگر خیلی بالاتر بوده و بدین جهت عایق خوبی نمی باشد، اما علت اصلی استفاده از آن خاصیت ضد حریق آن است.

۳- عایق EPS یا یونولیت انبساطی :

PreviousNext

این ماده ترکیبی از اتیلن, پروپیلن و داین است عایق مناسب جهت استفاده در مناطق سردسیر است و حتی در دماهای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد نیز کارایی دارد. این عایق در برابر ازن و مواد شیمیایی آلی و غیرآلی بسیار مقاوم است. ضعف آن مقاومت کم در برابر مایعات نفتی است.

۴-فوم PVC :

PreviousNext

فوم PVC سخت گزینه مناسبی برای ساختمان ها می باشد زیرا بخار و رطوبت در آن بسیارکم نفوذ می کند. به علت بالا بودن مقاومت برشی فوم PVC، سطح آن برای برای پوشاندن با و مناسب است. مزیت عمده فوم ها عملکرد بهتر آنها در برابر آتش نسبت به سایر فوم های پلیمری است.

۵-عایق سلولزی:

PreviousNext

الیافی متشکل از کاغذ, مواد خام تخته کاغذی یا چوب همراه با چسباننده ها, کند سوز کننده ها و سایر افزودنی ها یا بدون آنها است. به علت مقاومت بالای عایق های سلولزی در برابر آتش سوزی استفاده از آنها در ایالات متحده افزایش پیدا کرده است. علت دیگر افزایش مصرف عایق سلولزی، امکان بالای بازیافت آن نسبت به عایق های دیگر است.

۶. پشم سنگ :

۷. پشم شیشه :

عایق حرارتی و رطوبتی ساختمان

عایقکاری حرارتی :
نکات مهم انتخاب انواع عایق حرارتی ساختمان :به طور کلی در تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها به منظور کم کردن اتلاف حرارت و کاهش مصرف انرژی، نفوذ رطوبت، انتقال صدا در سطوح ساختمان، لوله ها، مخازن و کانال ها، از مواد و مصالحی به نام عایق استفاده می گردد. استفاده از عایق ها علاوه بر تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان ها در صنایع مختلفی مانند صنایع پتروشیمی، نفت، شیمیایی، خودرو سازی، کشتی سازی، هواپیما سازی، نیروگاهی و داروسازی کاربرد دارد.سیر تکاملی عایق ها، مسیری طولانی را طی کرده است که از جمله آنها دوران گذار از عایق های معدنی مانند پشم شیشه و پشم سنگ بوده و هم اکنون به نسل جدیدی از عایق که به عایق های پلیمری موسوم می باشد، منتهی شده است. عایق های پلیمری دارای مزایای بسیاری از جمله سهولت نصب، انعطاف پذیری، سبک وزنی و … می باشندبا پیشرفت تکنولوژی و لزوم احداث ساختمان‌های سبک‌تر لازم شد که ضخامت جداره‌ها به حداقل کاهش یابد؛ در پی آن مسئله گریز حرارت از پوسته خارجی بنا مطرح شد؛ بنابراین به منظور کاهش هزینه ایجاد گرما و سرما، با قرار دادن عایق حرارتی در پوسته ساختمان‌ها ضریب هدایت حرارتی مجموعه را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. اصولاً حرارت به سه طریق انتقال می‌یابد:تابش، همرفت هدایت. در دو طریق اول یک محیط سیال یا خلأ برای انتقال گرما لازم است؛ ولی

عایق های حرارتی از نظر جنس :

پشم شیشه: این ماده با وزش بخار آب بر روی الیاف تهیه شده از شیشه مذاب تهیه می‌شود. جرم مخصوص آن بین ۸ تا ۱۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب و حداکثر درجه حرارت کار آن ۶۰۰ درجه سانتی گراد است.
پشم شیشه از جمله قدیمی ترین عایق های صوتی و حرارتی است

که از الیاف ریزدانه تشکیل شده است. این عایق مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و در صورتی که در معرض آتش قرار گیرد گاز سمی تولید نکرده و منجر به گسترش آتش نخواهد شد. پشم شیشه یک عایق معدنی است و همانطور که از نامش پیداست از ذوب شیشه بدست می آید. این عایق معدنی بسیار سبک است و استفاده از آن برای عایق بندی سقف، دیوارها و یا لوله ها بار اضافی بر آن ها وارد نمی کند. عایق پشم شیشه علاوه بر اینکه به عنوان عایق حرارتی از انتقال سرما و یا گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کند، تا حد زیادی مانع از انتشار صوت شده و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می آورد. در کنار این مزایا، عدم مقاوت در برابر نم و رطوبت یکی از عیوب این عایق محسوب می شود زیرا در صورت نفوذ آب به این الیاف، قارچ و باکتری در آن ها رشد خواهد نمود. علاوه بر آن ممکن است الیاف پشم شیشه حساسیت ایجاد کنند، به همین دلیل هنگام عایق کاری سطوح باید از ماسک و دستکش استفاده شود. عایق صوتی و حرارتی پشم شیشه به منظور عایق کاری لوله ها، سقف، دیوارها، مخازن، کانال های هوایی و … استفاده می گردد
پشم معدنی: عایق پشم معدنی با وزش بخار آب روی الیاف تهیه شده از سنگ آهک خاک رس دار گداخته یا سرباره ذوب آهن تهیه می‌شود. برای عایق کاری دمای پایین، پشم معدنی به وسیله یک ورقه کاغذ قیر اندود پوشیده می‌شود. برای دمای بالا، از پشم معدنی مجهز به ورق آلومنیمی یا توری گالوانیزه استفاده می‌شود.

پشم سنگ: این عایق از سنگ‌های طبیعی سیلیس دار ساخته می‌شود. پشم سنگ از عبور الیاف سنگ مذاب از میان بخار آب یا هوای گرم ساخته می‌شود. دمای حد کاربرد آن ۸۵۰ درجه سانتی گراد است. کاربرد پشم سنگ، مانند پشم معدنی است
پشم سنگ نوعی عایق حرارتی است که می تواند دما را تا ۸۲۰ درجه سانتی گراد تحمل کند. این عایق از سنگ بازالت که نوعی سنگ آتش فشانی است تهیه می شود و به صورت الیاف فشرده مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید پشم سنگ، سنگ بازالت را در دمای بالا حرارت می دهند و با استفاده از روش های خاص آن را پس از ذوب شدن به الیاف تبدیل می کنند. حدود ۹۷ درصد عایق پشم سنگ را الیاف و حدود ۳ درصد آن را رزین تشکیل می دهد. این عایق به عنوان عایق کندسوز نقش مهمی در پیشگیری از توسعه آتش دارد و مقاومت آن در برابر حرارت بسیار بالا است، از این رو این عایق در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، عایق کاری کانال ها و لوله ها و …. به کار می رود. عایق پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی است، از انتقال سر و صدا در ساختمان نیز جلوگیری می کند. این عایق در اشکال تخته ای، رولی، لحافی و پتویی به مصرف کنندگان عرضه می شود. لازم به ذکر است که الیاف پشم سنگ حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد می کند، از این رو در هنگام نصب آنها باید از ماسک و دستکش استفاده شود. برای اطلاع از مراکز فروش این عایق حرارتی و برودتی می توانید به نوشته شرکت های تولیدکننده پشم سنگ در این سایت مراجعه نمائید.
الیاف مصنوعی: این الیاف به صورت ذوب ریسی تولید و تهیه می شود که از پت های مصنوعی در ذوب ریسی استفاده می شود برای عایق کاری ساختمان و در صنعت خودرو کاربرد بخصوصی دارد

انواع عایق های حرارتی از نظر عملکرد :

عایق همرفتی حرارت

عایق همرفتی حرارت، عایقی است که از انتقال حرارت به روش همرفتی از یک جدار به جدار دیگر جلوگیری می‌کند. اگر سطوح تبادل‌کننده حرارت ساختمان، مانند دیوارها، سقف، کف، در و شیشه پنجره‌ها را به صورت دو جداره بسازیم، از انتقال حررت توسط این جداره‌ها، به روش هدایت به میزان بسیار زیادی کاسته می‌شود، چون ملکول‌های این دو جدار یا در تماس با یک دیگر نیستند یا این که بسیار کم با هم در تماس هستند.در مورد پنجره‌ها برای جلوگیری از نفوذ گرما باید از شیشه‌های دو جداره یا سه جداره استفاده کرد. در شیشه‌های دو جداره، در بین دو سطح شیشه، لایه هوایی وجود دارد. همچنین در شیشه‌های سه جداره، در وسط سه سطح، دو لایه هوایی وجود دارد. با وجود این که شیشه‌های دو لایه و سه لایه مانع خوبی بر سر راه عبور گرما به طریق هدایت هستند، ولی از نظر تشعشع و عبور اشعهٔ آفتاب، مانعی محسوب نمی‌شوند

عایق تشعشعی حرارت

عایقی است که از جذب اشعه حرارتی به وسیله جسم جلوگیری کرده، آن را منعکس می‌کند. آلومنیم ۹۵ درصد، اشعه حرارتی را منعکس می‌کند.

عایق‌های حرارتی انعکاس دهنده

عایقهای انعکاس دهنده از سطوح فلزی و نظایر آن ساخته می‌شوند و احتمال دارد بدون پشت بند یا با پشت بند به کار روند. میزان گرمابندی عایقهای حرارتی انعکاس دهنده بر خلاف سایر عایقهای حرارتی ، به خواص سطحی عایق، فاصله هوایی و اختلاف درجه حرارت وابسته است . در مورد عایقهای منعکس‌کننده، نکته مهم این است که فاصله هوایی حداقل ۲۰ میلی‌متر رعایت شود. این عایقهای حرارتی انعکاس دهنده ، چنانچه به نحو صحیح نصب شوند، می‌توانند به عنوان لایه بخاربندی (Vapor Barrier) نیز به کار می‌روند

امروزه انواع متنوعی از عایق‌ها موجود است که هر یک خصوصیات خود را دارند و تنوع آنها باعث سردرگمی شده است

اما توصیه کارشناسان ما
استفاده از عایقی است که هیچیک از ضعف ها و خطرات عایق های بالا را نداشته باشد و از نظر هزینه مناسب و از نظر اجرا هم آسان باشد و در عین حال طول عمر بالا داشته باشد
که
عایق حرارتی ترموپودر پادنار است
معرفی
عایق ترموپودر پادنار

چهار کاره است
عایق حرارتی گرما وسرما
عایق صوتی آکوستیک
پوشش ضدحریق
نمای ساختمان در رنگ های متنوع

عایقی استثنایی شبیه گچ و سیمان با ۴ ویژگی مهم
— عایق حرارت ( گرما وسرما )
— عایق صدا
— پوشش ضدحریق
— و قابلیت نمای خارجی و داخلی ساختمان در رنگهای متنوع

عایق حرارتی ترموپودر پادنار تنها عایقی است که پس از اجرا یکپارچه شده و ایجاد پل حرارتی در ساختمان نمیکند
توجه ویژه
– عایق کاری را به طور کامل روی تمام سطح انجام دهید . چرا که اگر تنها ۵% از سطح خالی بماند ، ممکن است تا ۵۰% از کارایی عایق کاری کاسته شود .
وجود نقطه خالی از عایق و یا خالی شدن از عایق بندی ( فاصله افتادن بین عایق ها در اثر مرور زمان و ایجاد درز و ریزش و .. ) در عایقهای پشم شیشه و سنگ معمول است و تنها عایقی که یکپارچگی را حفظ می‌کند عایق حرارتی ترموپودر پادنار است

ملاتی بر پایه سیمان و گچ
جایگزین عایقهای ایزوهم و پشم سنگ و پشم شیشه و دیگر عایق ها که هم عایق حرارت و هم صدا و هم پوشش ضدحریق و هم نمای ساختمان محسوب میشود
که بعنوان نمای زیبای خارجی ( در رنگهای متنوع )و نمای داخلی قابل اجراست

خصوصیات بیشتر عایق حرارتی پادنار

عایق حرارتی پادنار در محل اجرا فقط با آب مخلوط شده و توسط ماله بر روی سطوح (دیوار ، سقف و کف) اجرا می شود.
• عایق حرارتی پادنار پس از خشک شدن بصورت عایقی سبک و متخلخل در می آید.
• چسبندگی چسبندگی پادنار مانند سیمان و گچ است
• عایق حرارتی پادنار بر روی کلیه مصالح ساختمانی ( آهن ،بتن ، سفال ، آجر ، بلوک سیمانی و گچ ) قابل اجرا می باشد .
• عایق حرارتی پادنار بر روی سطوح داخلی و خارجی ساختمان قابل اجرا است( حتی بعنوان نمای نهایی در رنگهای متنوع)
• عایق حرارتی پادنار به عنوان یک ملات سبک به راحتی بر روی رابیتس و مش قابل اجرا است .

مزایای دیگر عایق حرارتی ترموپودر پادنار:
1- سهولت در اجرا : اجرای آن نیاز به تیم تخصصی ندارد و همانند ملاتهای سیمانی و گچی در ساختمان اجرا می شود .
2 – عدم افت کیفیت بر اثر مرور زمان : بر خلاف بسیاری از عایقها، عایق حرارتی پادنار به مرور زمان هیچگونه تغییر فیزیکی ، شیمیایی و افت کیفیت نخواهد داشت
3 –در صورت اجرای درست
عایق حرارتی پادنار هیچگاه ترک نمی خورد .
4– ترمیم بسیار ساده ترموپودر پادنار : پس از تخریب و تعمیرات ساختمان ، در محل تعمیر شده اجرا و یک پارچگی مجدد سطح بدست می آید .
5- ضد حشرات ، قارچ و باکتری
6- ترموپودر پادنار در هنگام آتش سوزی از مصالح و تجهیزات پشت خود ( سازه های فلزی ، اسکلت ساختمان ، کابلهای برق و …. ) در برابر حریق حفاظت می کند .
7 – عایق حرارتی پادنار در هنگام آتش سوزی از انتشار و حرارت آن به اتاقهای همجوار و یا طبقات دیگر جلوگیری می کند ( اتاقک تاسیسات ) .
8- عایق حرارتی پادنار، علاوه بر عایق حرارت به عنوان عایق صوت در اتاقک تاسیسات ، کانال و اتاقک آسانسور ،واحدهای مسکونی همجوار ، سینما و …. به کار می رود .

مشخصات فنی عایق حرارتی ترموپودر پادنار:

شکل ظاهری پودر
فاقد آزبست و مواد شیمیائی و رزین
نوع بسته بندی کیسه ۱۵ و ۲۰ کیلویی
زمان نگهداری 6 ماه پس از تولید
نحوه انبار داری ترموپودر پادنار:
نگهداری بالاتر از سطح زمین و در محل خشک
زیر سازی لازم : سطح بلوکی یا اجری یا سیمانی یا گچی یا فلزی

آماده سازی برای اجرا : اختلاط در آب

نحوه اجرا : روش سنتی(ماله) و صنعتی با شاتکریت

تخصص اجرایی اجرای ساده به روش سنتی ، بدون نیاز به تیم تخصصی

چسبندگی : بسیار خوب به کلیه مصالح ساختمانی
سطح نهائی بعد از اجرا صاف
رنگ : سفید ، کرم ، آبی آسمانی و هر رنگ دیگری طبق سفارش

یکپارچگی : تنها عایقی که پس از اجرا یکپارچه شده و ایجاد پل حرارتی در ساختمان نمیکند
عمل آوری شیمیایی= آب افزوده شده به ملات خشک
طول عمر و ماندگاری :به دلیل معدنی بودن برابر با طول عمر ساختمان

ترمیم عایق حرارتی پادنار : به راحتی قابل ترمیم است و مجدداً یک پارچگی سطح عایق به دست می آید

در صورت تخریب ساختمان به راحتی به خاک بر میگردد و با نسبت های مشخص میتوان در خاک های زراعی استفاده نمود

ضریب هدایت حرارتی عایق حرارتی پادنار مطابق :
Astm c-177 m2 0/1/5

عایق صدا به عنوان عایق جاذب صدا بین فرکانس 125 تا 8000هرتز

چسبندگی به ساختمان طبق استاندارد
Astm e-736 840kPa
شوک پذیری حرارتی بسیار خوب (بین دمای 80- تا 1000 درجه سانتی گراد)
روندگی و پیشرفت آتش
در سطح ایجاد دود SD=0 PSL=0
بدون شعله و بدون دود

ترک خوردگی
مطابق استاندارد astm e-759 بدون ترک خوردگی و شکستگی
فرسایش توسط هوا مطابق استاندارد
Astm e-759 0/000gr/m
نسوزندگی مطابق استاندارد
Astm e-136 نسوزنده تا دمای 1250 درجه سانتیگراد
مقاوم دربرابر قارچ وباکتری مطابق
Astm e-739 بدون رشد

نتیجه گیری
طی این مقاله با عایق حرارتی و انواع آن آشنا شدیم. استفاده از عایق حرارتی برای ایجاد ایمنی در ساختمان کاملا ضرورت دارد

جدیدترین عایق صوتی که نام آن ملات عایق صوتی پادنار است همزمان عایق حرارت و پوشش ضدحریق هم هست و قابلیت اینکه بعنوان نمای زیبای ساختمان در رنگهای متنوع و چشم نواز هم به کار رود دارد
این نوع عایق بر پایه نانو هم تولید می‌شود

حرف آخر

انواع عایق‌ صوتی و حرارتی از مباحث لازم وضروری برای معماران و مهندسین عمران و تاسیسات بوده و تاثیر آنها در حفظ دما و صرفه‌جویی در انرژی به اثبات رسیده است. تنوع این محصولات و شیوه‌های استفاده راحت از آنها را فراهم آورده است. فناوری های نوین و خصوصا نانو ، در این زمینه سهولت کاربرد نمونه‌های موجود منجر شده است. به‌ گونه ای که امروزه کاربرد این ملزومات ساختمانی، به آرامش ساختمان‌ها و آسایش ساکنان آنها کمک شایانی کرده است.



جهت دریافت مشاوره رایگان محصولات و اخذ اطلاعات تخصصی با شماره های زیر تماس بگیرید :

09127606716
09305501606
09303613350

دبکوپاک همیشه پاک


معامله ای مطمئن با اعضای ویژه و دارای نشان! اطلاعات بیشتر

جستجو درمحصولات

اطلاعات تماس فناوری های نوین

آدرس : دفتر مرکزی: ایران-فارس-شیراز-منطقه 6-پل معالی آباد - بلوار بهشت -

موبایل : 09128349072, 09127606716

تلفن : 071-36204955

وب سایت : www.nano2000.com



شبکه های اجتماعی

ارتباط با ما

موبایل : 09128349072, 09127606716

تلفن : 071-36204955

فکس : -

تلفکس : -

وب سایت : www.nano2000.com