فناوری های نوین

دبکو ۰۹۱۲۷۶۰۶۷۱۶،اعطای نمایندگی و عاملیت فروش بدون نیاز به سرمایه


 





رنگ ضد حریق چیست و روش اجرای آن چگونه است؟
از رنگ ضد حریق نانو تا اتاق سرور

خانه » سازه فلزی » رنگ ضد حریق چیست و روش اجرای آن چگونه است؟ از رنگ ضد حریق نانو تا اتاق سرور

رنگ ضد حریق در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی و سازه‌های فلزی کاربرد دارد. اهمیت آن ها در هنگام آتش سوزی مشهود است و استانداردها و الزامات مختلفی به‌منظور اجرای آن تدوین شده است. این رنگ‌ها (رنگ نسوز) انواع مختلفی دارند. پایه آبی، پایه روغنی، نانو و رنگ ضد حریق اتاق سرور از جمله آن ها هستند. در این مقاله به روش اجرای رنگ ضد حریق، مقایسه و تفاوت انواع آن پرداخته شده است. رنگ ضد حریق چیست؟ قبل از پرداختن به انواع و روش اجرای رنگ ضد حریق بهتر است تعریف مختصری از آن داشته باشیم. رنگ ضد…

آنچه در این مقاله خواهید خواند

رنگ ضد حریق چیست؟رنگ ضد حریق چگونه کار می‌کند؟مکانیسم عملکرد و فرمول شیمیایی رنگ ضد حریقترکیب شیمیایی رنگ ضد حریقتفاوت رنگ ضد حریق و پوشش‌های اشتعال کاه چیست؟انواع رنگ ضد حریقمقایسه و تقاوت انواع رنگ ضد حریقکاربرد رنگ ضد حریقالزامات رنگ ضد حریق در ساختمانروش اجرای رنگ ضد حریق چگونه است؟رنگ ضد حریق نانو چیست؟رنگ ضد حریق اتاق سرور چیست؟

رنگ ضد حریق در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی و سازه‌های فلزی کاربرد دارد. اهمیت آن ها در هنگام آتش سوزی مشهود است و استانداردها و الزامات مختلفی به‌منظور اجرای آن تدوین شده است. این رنگ‌ها (رنگ نسوز) انواع مختلفی دارند. پایه آبی، پایه روغنی، نانو و رنگ ضد حریق اتاق سرور از جمله آن ها هستند. در این مقاله به روش اجرای رنگ ضد حریق، مقایسه و تفاوت انواع آن پرداخته شده است.

رنگ ضد حریق چیست؟

قبل از پرداختن به انواع و روش اجرای رنگ ضد حریق بهتر است تعریف مختصری از آن داشته باشیم. رنگ ضد حریق (رنگ نسوز) که گاهی اوقات به‌عنوان رنگ ضد حرارت نیز نامیده می‌شود، یک رنگ تزئینی است که برای جلوگیری از گسترش شعله‌ها به مدت 30 تا 120 دقیقه طراحی شده است.

در مقاله «پوشش ضد حریق چیست و چگونه اجرا می شود؟ نحوه محاسبه آن چگونه است؟» در مورد پوشش ضد حریق صحبت شده است.

رنگ ضد حریق یا مقاوم در برابر آتش ویژگی‌های مفید زیر را ارائه می‌دهد:

حفاظت با کیفیت به این صورت که این رنگ‌ها ده‌ها سال دوام می‌آورند و مقاومت سطح را در برابر ضربه بالا می‌برند.افزایش دوام سطح در برابر آتش تا 120 دقیقه که مطابق با استانداردهای انگلیسی، اروپایی و بین المللی است.این رنگ‌ها برای بسترهای مختلف مناسب هستند به طوری که این رنگ نسوز بر روی سطوح چوبی، فولادی، بتنی، پلاستیک و موارد دیگر به کار می‌رود.این رنگ کاربردهای تزئینی نیز دارد می‌تواند به عنوان روکش رویین سطوح نیز بکار رود.این رنگ‌ها می‌توانند هم قبل و هم بعد از عملیات ساخت اجرا شوند.

هنگام استفاده از رنگ ضد حریق چندین فاکتور مهم وجود دارد که بر انتخاب آن تأثیر گذار است. نوع ساختمان، کاربری ساختمان و لایه زیرین آن نکاتی هستند که همه بر انتخاب و الزامات رنگ نسوز تأثیر می‌گذارند.

رنگ ضد حریق چگونه کار می‌کند؟

برای وقوع آتش سوزی طبیعی، سه عنصر باید وجود داشته باشند که شامل اکسیژن، حرارت و سوخت هستند. این سه عنصر را مثلث آتش می‌نامند و در اصطلاح آتش‌نشانی با هم تیمی تشکیل می‌دهند تا حداکثر خسارت ممکن را وارد کنند.

با برداشتن یکی از این اجزای مثلث، تخریب تا حد زیادی کاهش می‌یابد. هنگامی که رنگ مقاوم در برابر آتش روی سطحی اعمال می‌شود، فاکتور سوخت از معادله مثلث آتش با محافظت اعمال شده حذف می‌گردد.

در تماس با رنگ مقاوم در برابر آتش، گرمای ساطع شده از شعله‌ها باعث می‌شود که رنگ ضد حریق یک گاز خاموش کننده آتش را آزاد کرده که به نوبه خود مانع از توسعه کامل آتش خواهد شد.

رنگ‌های ضد حریق در یکی از دو فرم چسبنده پلیمری پایه آبی یا محلول تهیه و ارائه می‌شوند به این صورت که حرارت ناشی از آتش باعث می‌شود تا چسبنده پلیمری در داخل رنگ مقاوم در برابر آتش فعال و آن را خاموش کند.

گرما همچنین باعث انتشار اسید ارگانیک (از پلی فسفات آمونیاک) می‌شود. سپس کربنیزه شدن پلی اتیلن‌ها در محل شروع شده و تولید گاز ناشی از آن‌ها از طریق تجزیه عامل دمیدن که از جنس ملامین است مخلوط حاصل را متورم می‌کند.

در مرحله نهایی هم این مخلوط سرد شده و از سطح زیر عایق حمایت می‌کند.

مکانیسم عملکرد و فرمول شیمیایی رنگ ضد حریق

در ادامه آنچه در بالا ذکر شد باید گفت که به طور کلی، در رنگ‌های منبسط شونده ضد حریق، کربنیزاسیون با برهم کنش بین اسیدهای معدنی و یک ترکیب سلولوزی رخ می‌دهد.

سلولز ترکیبی چند هیدریک است که واکنش کربنیزه شدن آن توسط اسیدهای معدنی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا فراوان‌ترین ماده آلی موجود در طبیعت بوده و به عنوان منبع اصلی سوخت آتش نیز به کار می‌رود.

مطالعات علمی در مورد مکانیسم دهیدراتاسیون اسیدی نشان می‌دهد که می‌توان آن‌ها را با سایر ترکیبات پلی هیدریک که ساختار مشابهی با سلولز دارند مقایسه کرد.

طبق مطالعات انجام گرفته، با افزایش تدریجی دما، دیپنتریتریتول (پلی فسفات آمونیوم) نرم شده و در دمای 215 درجه سانتیگراد ذوب می‌شود و با رسیدن به 238 درجه سانتیگراد، تولید گاز آن شروع خواهد شد. سپس جرم آن در دمای 360 درجه سانتیگراد تیره و سفت می‌شود. خلاصه مراحل تغییر و تبدیل آن به شرح زیر هستند:

تجزیه فسفات در دمای 215 درجه سانتی‌گراد.واکنش الکل با اسید کربوکسیلیک (اسید آلی) که به آن استری گویند باعث تشکیل آب می‌شود.انجماد فوم کربناته فسفر کربن در دمای 360 درجه سانتی‌گراد اتفاق خواهد افتاد.

در مرحله بعدی، واکنش‌های شیمیایی مطابق با مکانیسم تهاجمی آمونیوم دی هیدروژن فسفات، پنتا اریتریتول و پارافین کلر اتفاق می‌افتد. اولین مرحله این واکنش‌ها در دمای بین 150 تا 215 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود یعنی زمانی که تجزیه نمک معدنی تولید کننده گاز آمونیاک و اسید فسفریک اتفاق می‌افتد فرمول آن نیز به شرح زیر است:

NH4H2PO4→∆NH3+H3PO4(1)

در دمای کمی بالاتر، اسید تشکیل شده با ترکیب کربنی واکنش داده و ترکیب پلی هیدریک را استری می‌کند. این واکنش در رابطه زیر نشان داده شده است و ممکن است توسط آمین‌ها و آمیدها کاتالیز گردد.

C5H8(OH)4+H3PO4→C5H8(OH)4.H3PO4(2)

با تغییر دمای ذکر شده در مرحله اول و در طول استری شدن، بیندر یا ماننده چسباننده تا حدی ذوب می‌شود. بین 280 تا 350 درجه سانتیگراد استر فسفریک بر اساس رابطه زیر تجزیه و ذوب شده و پیوندها شکسته می‌شوند و اسید، آب و کربن باقی می‌مانند.

C5H8(OH)4.H3PO4→∆H3PO4+H2O+C(3)

در همان زمان واکنشی طبق معادله 4 رخ می‌دهد، جایی که خروجی ترکیبات آن گازهایی مانند کلرید هیدروژن یا اسید کلریدریک هستند که توده مذاب را متورم خواهند کرد.

CnH(2n+1)Cl→HCl+C(4)

رزین چسباننده، نرم شده و یک لایه نازک روی مخلوط ایجاد می‌کند که از پراکندگی گازها جلوگیری می‌کند. با افزایش دما، چگالی ماده کفی شکل افزایش می‌یابد.

به دلیل اتصالات میان مولکولی و کربنیزاسیون، فوم تشکیل شده جامد شده و یک ماده بسیار متخلخل را تشکیل می‌دهد. در دمای بالای 600 درجه سانتی‌گراد تجزیه حرارتی و یا اکسیداسیون توده کربنی شده اتفاق خواهد افتاد.

در مقایسه با ضخامت اولیه، لایه ورودی حدود 50 تا 100 برابر بزرگ‌تر است و یک مانع حرارتی ایجاد می‌کند که بستر را از تأثیر گرما و تجزیه محافظت می‌کند.

مشخصات فنی ماده به دست آمده:

اسیدیته (ph) (در 25 درجه سانتی‌گراد): 7 تا 9چگالی (در 25 درجه سانتی‌گراد بر حسب مگاپاسکال): 12000 – 15000تراکم (در 25 درجه سانتی‌گراد بر حسب گرم/میلی‌لیتر): 1/40 ± 0/10ترکیب شیمیایی رنگ ضد حریق

رنگ‌های ضد حریق (رنگ ضد حرارت) در زمینه ساخت و ساز معمولاً به عنوان مواد حفاظتی برای سازه‌های فولادی در شرایط آتش سوزی شناخته می‌شوند که باعث افزایش استحکام عناصر سازه می‌شوند.

علاوه بر این، ترکیبات ضد حریق علاوه بر کاربرد بالا در زمینه حفاظت از مواد قابل اشتعال و حتی مواد پلاستیکی نیز استفاده می‌شوند.

صرف نظر از زمینه استفاده، ترکیبات ضد حریق (رنگ ضد حرارت) اساساً ترکیب شیمیایی یکسانی داشته و از اجزای زیر به دست می‌آیند:

منبع اسیدی که معمولاً نمک یک اسید معدنی غیر فرار مانند اسید بوریک، سولفوریک یا فسفریک است. نمک‌های اسید فسفریک مانند آمونیوم فسفات و آمونیوم پلی فسفات بیشترین استفاده را در ساخت این رنگ‌ها داشته و اسید خود را در دمای بالای 150 درجه سانتی‌گراد آزاد می‌کنند. اسید حاصل اولین واکنش از یک سری واکنش‌های شیمیایی را آغاز می‌کند که با دهیدراتاسیون ترکیبات کربنی شروع به کار می‌کند و سپس آن‌ها را به هم می‌ریزند.ترکیبات کربنی که از ترکیب کربن با رادیکال‌های هیدروکسیل (-OH) به دست آمده و در صورت واکنش از طریق استری شدن آب آزاد می‌کند. ترکیبات معمول این مورد شامل پنتا اریتریتول، آمید و اوره فرمالدئید یا رزین‌های فنولیک است.ترکیبات کف ساز هم از ترکیباتی مانند پارافین کلردار، ملامین یا گوانیدین به دست می‌آیند. آن‌ها تحت تأثیر گرما، مقادیر زیادی گازهای غیر قابل اشتعال مانند کلرید هیدروژن (HCl)، گاز آمونیاک (NH3) و دی اکسید کربن (CO2) آزاد می‌کنند که به صورت کف بر روی سطح ایجاد می‌شوند. محصولات تجزیه این مواد (مثلاً بقایای پارافین کلر) اغلب به کربن زایی بیشتر ترکیب کربنی کمک می‌کنند.رزین‌های اتصال دهنده هم مسئول محافظت از گازها و جلوگیری از پراکندگی آن‌ها هستند زیرا این ترکیبات نباید سفت شوند. در عوض، برای عملکرد بهتر، آن‌ها باید ویژگی‌های ترموپلاستیک داشته باشند. یک نمونه از موادی که بسیار توصیه شده است، لاستیک‌های پایه کلری هستند که هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا نرم و ذوب می‌شوند و به طور هم‌زمان باعث کربنیزاسیون می‌شود.

تفاوت رنگ ضد حریق و پوشش‌های اشتعال کاه چیست؟

هنگام انتخاب رنگ مناسب، مهم است که به تفاوت‌های اصلی بین پوشش و اشتعال کاه و رنگ‌های ضد حریق توجه نمود. هنگامی که بحث و مسئله ساختمان و حفاظت از اموال شخصی در میان است، مهم است که رنگ مناسبی را برای پروژه خود انتخاب کنیم.

مکانیزم رنگ‌های ضد حریق به این صورت است که آن‌ها با ایجاد مانع در برابر شعله از آسیب رساندن آن به عضو سازه‌ای جلوگیری می‌کنند.

این دسته از رنگ‌ها اغلب با تشکیل یک لایه کربنی بر روی بستر در هنگام برخورد با شعله کار می‌کنند. این رنگ‌ها اغلب بر روی فولاد، چوب و گچ استفاده می‌شود تا از سوختن و تخریب آن‌ها جلوگیری شود.

این نوع از رنگ‌ها با ایجاد حباب‌های گازی که از مواد افزودنی به این رنگ به دست می‌آیند هنگام برخورد با شعله‌ها آن را تقویت خواهند کرد. لایه زغال سنگ کف کننده این نوع رنگ‌ها هنگامی که بر روی فولاد و چوب استفاده می‌شوند، زمان بیشتری برای نفوذ شعله‌ها به داخل ماده می‌گیرند.

بازه زمانی که این رنگ‌ها می‌توانند در برابر آتش دوام بیاورند، از سی دقیقه شروع شده تا چند ساعت هم ادامه می‌یابد، پس از این زمان لایه زغال سنگ تضعیف شده و شعله‌ها به زیر لایه پوششی نفوذ خواهند کرد.

تفاوت این رنگ‌ها با پوشش‌های اشتعال کاه در احتراق آن‌ها نهفته است. این رنگ‌ها قدرت اشتعال مواد بستر و شعله وری آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهند. اگر بستر محافظ آتش بگیرد، رنگ مقاوم در برابر آتش سرعت انتشار شعله‌ها را کند خواهد کرد. پوشش‌های اشتعال کاه وقتی برای چوب محافظت از چوب بسیار مفیدتر هستند زیرا سطح عملکرد شعله را کند می‌کنند.

این پوشش‌ها زمانی که در فضاهای مسکونی، فضاهای تجاری و راه‌های فرار استفاده می‌شود، بهتر عمل می‌کند تا در صورت نیاز به تخلیه ساختمان، اشتعال مواد را به تعویق بی اندازد.

انواع رنگ ضد حریق

دسته بندی رنگ‌های ضد حریق بر پایه مواد تشکیل دهنده آن‌ها به شرح زیر است:

رنگ‌های ضد حریق پایه آبی

رنگ‌های ضد حریق پایه آبی به طور کلی گزینه‌ای سازگار با محیط زیست و با بوی شیمیایی کمتر است. آن‌ها هزینه کمتری در مقایسه با دیگر رنگ‌ها داشته و بوی کمتری تولید می‌کنند.

این روکش‌ها در عین حال در برابر رطوبت و دمای پایین تحمل کمتری داشته و بنابراین ممکن است در چنین محیط‌هایی مدت زمان کمتری مقاومت کمتری داشته باشند.

رنگ‌های ضد حریق پایه حلال

این نوع پوشش‌ها معمولاً در محیط‌هایی استفاده که در معرض آتش مستقیم قرار نداشته و در برابر تغییرات آب و هوا و دما آزمایش می‌شوند. رنگ‌های ضد حریق پایه حلال در برابر شرایط آب و هوایی و همچنین تغییرات دما و رطوبت مقاوم‌تر هستند. علاوه بر این سریع‌تر خشک می‌شوند و سطح صاف تری را به دست می‌دهند.

رنگ‌های ضد حریق پایه اپوکسی

این نوع رنگ‌ها معمولاً در محیط‌های خاص‌تر مانند صنایع دریایی یا صنایع شیمیایی استفاده می‌شوند، زیرا این پوشش‌ها سطح حفاظی هیدروکربنی بسیار خوبی را در برابر آتش ارائه می‌دهند.

محلول غلیظ آن که مبتنی بر اپوکسی است در دو قسمت ارائه می‌شود که وقتی با هم ترکیب می‌شوند، یک لایه بسیار ضخیم و با دوام را تشکیل می‌دهند که قسمت فولادی را عایق بندی کرده و در برابر خوردگی بسیار مقاوم می‌کند.

رنگ‌های ضد حریق پایه هیبریدی

فناوری این نوع رنگ‌های جدید در سال 2014 به بازار آمد. حاصل این فناوری بالا بردن زمان مقاومت در برابر آتش و در عین حال استفاده از تعداد لایه‌های محافظ کمتر بدون کاهش کیفیت آن‌ها است.

مقایسه و تقاوت انواع رنگ ضد حریق

نوع رنگ ضد حریق

مزایا

نکات قابل توجه

پایه آبی

·         ضخامت کم لایه محافظ خشک

·         سازگار با محیط زیست

·         مناسب برای محیط‌های بسته و سر پوشیده

·         زمان خشک شدن این نوع رنگ‌ها در نواحی گرمسیری طولانی‌تر است زیرا رطوبت جو در این مناطق بالاست

·         برای رسیدن به ضخامت مناسب محافظ مورد نیاز ممکن است اعمال چندین لایه رنگ لازم باشد.

·         فقط در محیط‌هایی با خورندگی کم و متوسط قابل استفاده است.

·         فقط در داخل ساختمان قابل استفاده است زیرا به آب حساس است.

·         فقط پس از نصب اسکلت فولادی قابل استفاده است.

·         رویه‌ای با سوراخ‌های ریز را به دست می‌دهد

پایه حلال

·         ضخامت کم لایه محافظ خشک

·         زمان کم مورد نیاز برای خشک شدن

·         مناسب برای محیط‌هایی که در معرض حرارت غیر مستقیم هستند

·         برای رسیدن به ضخامت محافظ خشک مورد نیاز ممکن است اعمال چندین لایه رنگ نیاز باشد.

·         فقط در محیط‌هایی با خورندگی کم و متوسط قابل استفاده است.

·         تولید بیشتر ترکیبات آلی فرار در مقایسه با ترکیبات پایه آبی

·         معمولاً فقط پس از نصب سازه قابل استفاده است

پایه اپوکسی

·         مواد با کیفیت سازنده آن می‌تواند برای حفاظت هیدروکربنی از آتش نیز استفاده شود.

·         قابل استفاده در خشن‌ترین محیط‌ها

·         قابلیت استفاده در سایت‌های نفت و گاز و پتروشیمی

برای رسیدن به ضخامت لازم نیاز به اجرای لایه‌های متعدد هست.

برای اعمال نیاز به تجهیزات مخصوص دارد.

پایه هیبریدی

·         یک محصول کاربردی مناسب برای محیط‌های داخلی و خارجی

·         محافظت سریع و موثر از سطح

·         تولید کم ترکیبات آلی فرار

·         ایجاد سطحی صاف و یکپارچه

·         ضد آب

نمایندگی‌های پخش کمی دارد.

کاربرد رنگ ضد حریق

رنگ‌های ضد حریق و پوشش‌های اشتعال کاه برای استفاده در بر روی اکثر مصالح ساختمانی به شرح زیر به کار برد:

چوب‌های نرم مانند کاج و سروچوب‌های سخت مانند بلوط، زبان گنجشک، راش و توستخته‌های MDFنئوپانورق‌های ملامینهآجر و سنگگچ و کناففلزبتنمقوا

رنگ‌های ضد حریق و پوشش‌های اشتعال کاه را می‌توان در محل‌هایی شامل موارد زیر به کار برد:

درهاکفپوش هاپارکت روکش بام کفپوش های مختلف ساختمان‌های صنعتی

رنگ‌های ضد حریق و پوشش‌های اشتعال کاه را می‌توان روی اکثر سطوح از جمله موارد زیر اعمال کرد:

اگر در نظر دارید که از پوشش‌های ضد حریق استفاده کنید، شناخت ساختار ساختمان بخشی از آن چیزی است که مورد نیاز شما است. اینکه هدف از ساخت ساختمان چیست و ارتفاع ساختمان چقدر است؟ از عواملی هستند که تعیین می‌کنند که مدت زمان لازم برای حفاظت در برابر آتش 30 دقیقه، 60 دقیقه، 90 دقیقه یا 120 دقیقه باشد.

فاکتور ارتفاع ساختمان که هرچه ساختمان بلندتر باشد، الزاماتی که باید رعایت شوند سختگیرانِ تر خواهند شد. به این صورت که یک ساختمان با ارتفاع بالاتر از 5 متر باید حداقل 90 دقیقه در برابر حریق مقاوم باشد. یک ساختمان با ارتفاع کمتر از 5 متر همیشه مقاومت مشخصی در برابر آتش ندارد، به همین دلیل است که هنگام بررسی رنگ نسوز باید همیشه با یک متخصص مشورت شود.فاکتور ریسک سازه که می‌گوید در برخی موارد مقاومت در برابر آتش بدون در نظر گرفتن ارتفاع و کاربری آن باید 120 دقیقه باشد. این امر در مورد تأسیسات صنعتی و مکان‌هایی با خطر آتش سوزی بالا مانند سازه‌های فراساحلی و کارخانه‌های فرآوری مواد شیمیایی صادق است. به علاوه این قانون درباره آرشیوهای باارزش، کتابخانه‌ها و موزه‌هایی که اطلاعات یا کالاهای ارزشمندی در آن‌ها ذخیره شده است نیز صادق است.مسکونی و غیر مسکونی بوده ساختمان‌ها و تعداد افرادی که در ساختمان زندگی می‌کنند نیز فاکتور مهمی است. ساختمان‌های مسکونی نسبت به ساختمان‌های غیر مسکونی به مقاومت طولانی تری در برابر آتش نیاز دارند.

توجه داشته باشید که این سه عامل بدون توجه به نوع بستر کار هستند. دستورالعمل‌های مشابه آنچه در بالا ذکر شد برای مصالح چوبی، فولادی و سایر مصالح ساختمانی نیز کاربرد دارند. به طور کلی، هزینه‌های مربوط به رنگ مقاوم در برابر آتش را می‌توان با توجه به میزان پوشش مورد نیاز و مقاومت در برابر آتش برآورد کرد.

یعنی هرچه پوشش درجه حرارت بالاتری را تحمل کند، سرمایه بیشتری برای اجرای آن نیاز خواهد بود. همچنین، هر نوع بستری به محصول و روش اجرای خاصی نیاز خواهد داشت. مثلاً اجرای رنگ ضد حریق برای چوب با فولاد متفاوت است.

روش اجرای رنگ ضد حریق چگونه است؟

کاربردها و انواع رنگ‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند. تعیین اینکه آیا رنگ، لاک یا اسپری ضد حریق مناسب وسایل ما است یا خیر، اولین قدم در استفاده صحیح از رنگ ضد حرارت است.

کدها و مقررات استفاده از این محصولات بسته به مکان کاربرد آن‌ها ممکن است متفاوت باشد و ممکن است تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق این موارد نیاز شود.

مثلاً کار با رنگ‌های منبسط شونده ضد حریق مستلزم رعایت دقیق دستورالعمل‌های شرکت سازنده است. باید گفت که لایه رویی همیشه بیشتر دوام می‌آورد و حداکثر ایمنی ساختار را هنگام حرارت دیدن تضمین می‌کند. مراحلی که انجام آن‌ها برای استفاده از رنگ نسوز حیاتی است:

تمیز کردن کامل فلز با مواد ساینده و یا ساب زدن آن در صورت لزومتنظیم فشار دستگاهاستفاده از پرایمر ضد اکسیداسیونخشک شدن کامل سطحاستفاده از اسپری یا برس و یا غلتک برای اجرای رنگ

استفاده از اسپری دستی برای پاشش رنگ روشی کارآمدتر برای ایجاد یک لایه محافظ روی فلز است. البته در استفاده از این روش باید به ضخامت پوشش رنگ توصیه شده توجه کرد. ضخامت لایه رنگ ضد حریق بستگی به میزان گرمایشی که باید تحمل شود و ابعاد بستر فلزی دارد.

رنگ ضد حریق نانو چیست؟

با ظهور فناوری نانو در دو دهه گذشته، استفاده از مواد نانو مقیاس در کامپوزیت‌های مبتنی بر پلیمر در زمینه رنگ ضد حریق به سرعت پیشرفت کرده است.

گرچه فیلرها نانو مقیاس به طور ذاتی و به تنهایی خاصیت ضد حریق فوق‌العاده‌ای از خود نشان نمی‌دهند، اما ترکیب مقدار کمی از آن‌ها در کامپوزیت‌های پلیمری باعث افزایش چشمگیر پایداری آن‌ها در برابر حرارت و دود و نیز کاهش سرعت گسترش آتش در سراسر نقاطی می‌شود که با نانوکامپوزیت‌ها پوشانده شده است.

مکانیسم اصلی بازدارندگی آتش نانوکامپوزیت‌ها به عوامل مختلفی از جمله ساختار و ترکیب شیمیایی نانو فیلر بستگی دارد. از مزایای این رنگ‌ها می‌توان به عدم ایجاد تغییر در نمای ساختمان، عدم ایجاد هرگونه گاز سمی در زمان آتش سوزی و جلوگیری از گسترش آتش اشاره نمود.

رنگ ضد حریق اتاق سرور چیست؟

آتش سوزی اتاق سرور در دنیای امروز با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات، آتش یک خواهد بود زیرا در مواردی داده‌های حیاتی یک کشور در این اتاق ذخیره شده است لذا محافظت از آن بسیار مهم است. به همین دلیل استفاده از رنگ ضد حریق در این اتاق‌ها متداول شده است.

این رنگ‌ها نوعی از رنگ‌های ضد حریق بر پایه آب هستند که تا ۳ ساعت از آتش گرفتن و فروریختن اجزای ساختمان جلوگیری می‌کنند. این نوع رنگ نسبتاً ارزان و سبک بوده و کاربرد آسانی دارد.

البته باید گفت که رنگ ضد حریق اتاق سرور که بر پایه اپوکسی هستند تا ۴ ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت می‌کنند؛ اما هزینه زیادی داشته و تجهیزات و مهارت ویژه‌ای برای اجرا لازم دارند.

سخن آخر

رنگ ضد حریق به عنوان پوشش مقاوم در برابر آتش سوزی کاربرد زیادی در سازه‌های فلزی و غیر فلزی دارد. انواع مختلفی رنگ‌های ضد حریق اعم از پایه

آبی و پایه روغنی هر یک تحت شرایط خاصی اجرا می‌شوند. رنگ نانو و رنگ ضد حریق اتاق سرور از دیگر انواع این پوشش‌های ضد حریق هستند.



جهت دریافت مشاوره رایگان محصولات و اخذ اطلاعات تخصصی با شماره های زیر تماس بگیرید :

09127606716
09305501606
09303613350

دبکوپاک همیشه پاک

 
 

معامله ای مطمئن با اعضای ویژه و دارای نشان! اطلاعات بیشتر

جستجو درمحصولات

اطلاعات تماس فناوری های نوین

آدرس : دفتر مرکزی: ایران-فارس-شیراز-منطقه 6-پل معالی آباد - بلوار بهشت -

موبایل : 09128349072, 09127606716

تلفن : 071-36204955

وب سایت : www.nano2000.com



شبکه های اجتماعی

ارتباط با ما

موبایل : 09128349072, 09127606716

تلفن : 071-36204955

فکس : -

تلفکس : -

وب سایت : www.nano2000.com